icon קישור לגירסת הדפסה

פרשת תצוה התשס"א, שיחת ליל שבת *

בגדי קודש

ועשית בגדי קדש לאהרן אחיך לכבוד ולתפארת.[1]

בגדי קדש לאהרן

הפעם הראשונה שבה אנו נפגשים במלבושים היא בבריאת העולם. לאחר חטא אדם וחוה, עשו להם מלבושים - כותנות עור. בפשטות עניינם של המלבושים הוא לכסות את הערווה. תפקיד הבגדים להסתיר את מה שעומד מאחוריהם.

בפרשתינו אנו נפגשים עם סוג נוסף של מלבושים. על בגדי הכהונה נאמר: "לכבוד ולתפארת", בגדים אלו אין עניינם לכסות את המגולה כי אם לגלות את המכוסה. דווקא ע"י הבגדים מתגלה העולם הפנימי העומד מאחוריהם. יתירה מזאת, דווקא הכהן שנכנס לכבוד לפני ולפנים, אל מקום שאיש לא יכול לראות מה מתרחש שם, במקום כל-כך נסתר, דווקא שם היינו מצפים כי לא נייחס חשיבות לבגדים, אולם בפועל - יש חשיבות גדולה לבגדיו. הוא חייב ללכת עם בגדים, שאם לא כן ימות - "והיו על אהרן ועל בניו בבאם אל אהל מועד או בגשתם אל המזבח לשרת בקדש ולא ישאו עון ומתו...".

הביטוי "לכבוד ולתפארת" צופן בחובו שני ממדים.

הראשון הוא הציווי לכהן ללכת בבגדים בשל הצורך של עם ישראל. ישראל, אינם רשאים להיכנס פנימה אל הקודש, ישנה כאן הופעה שלמעלה ממעמדם, ולפיכך עליהם להיעזר בכהן. ע"י הבגדים מצליח הכהן לבטא ולתרגם למי שאינו נמצא במערכת מושגים כה גבוהה, את עולמו הפנימי הקדוש והנעלה. איש לא יוכל להבחין במעלתו האדירה של כהן שילך ללא בגדים.

המימד השני הוא ציווי ללכת עם בגדים הנובע מהכהן עצמו. עולמו הפנימי כה גדוש, עד שמצד עצמו הוא מתעטה בלבוש קודש המבטא את כל העוצמה החבויה בו. שני צדדים אלו מתבטאים בשני תיאורי הבגד; "כבוד" - מצד היחס של ישראל אל הכהן, ו"תפארת" - מצד הכהן עצמו, כמקרין משהו פנימי ועמוק.

בגדי מלכות

גם במגילת אסתר אנו נתקלים בבגדים כעניין מהותי - בגדי מלכות. אחשוורוש המלך, הוא בעל הבגדים. המן רוצה בבגדים אלו ומרדכי הוא הזוכה בהם בסופו של דבר. ידועים דברי חז"ל כי המלך במגילה יכול להתפרש גם כמלכו של עולם[2]. ישנו מלך לעולם, בעל כל הכוחות, והוא, כביכול, מתלבש במלבושים, אלו הם כוחות הטבע וההוויה בכללה.

המן - מעוניין להשתלט על אחשוורוש. לקחת את בגדי המלכות לעצמו ולהעמיד את עצמו במרכז תוך כדי דחיקת אחשוורוש והשתלטות עליו. כך האדם, לעיתים הוא מעונין לקחת את כל היפה שבבריאה ולהשתמש בו לצורך עצמו תוך התנגדות למלכו של עולם ודחיקת רגלי השכינה. נקודת התבוננות עמוקה יותר חושפת בפנינו רובד נוסף במעשי המן. המן - שורשו מעמלק. עמלק, מנסה כל העת להתנגד להופעה האלוקית ע"י הניסיון לטעון כי בעצם אין הופעה אלוקית בעולם. הוא מנסה להסתיר ולהשכיח מבני האדם את רבש"ע. הדבר דומה לטענה ההפוכה מטענתו של הילד בסיפור "בגדי המלך החדשים". טענת הילד היא כי יש כאן מישהו אולם הוא מסתובב ללא בגדים. המן לעומתו רוצה את כל בגדי המלכות אולם הוא טוען כי באמת אין בתוכם אף אחד, בעצם אין מלך. כך האדם, פעמים שהוא משתמש בכל כוחות ההוויה כשהוא טוען שבעצם אין תוכן מאחוריהם, יש עולם, אולם אין כלום בפנימיותו.

מרדכי - אינו חולם כלל על בגדי המלך. הוא נתין נאמן, שומר על המלך מפני מתנכלים כדוגמת בגתן ותרש. יתירה מזאת, אין חשש כלל כי אם ילבש בגדי מלכות ירום לבבו וינסה חלילה להשתלט על המלך. ההיפך הוא נכון, אם ילבש בגדי מלכות, יצביע בכך על המלך, יפאר וירומם את שמו. דווקא הוא ראוי להשתמש בכל מלבושי מלכו של עולם, בכל היפה והנאצל שבבריאה, ועל-ידי כל הכוחות לגלות ולהצביע על אדון כל.

להיות מלבוש

בתחילת פרשתינו מופיע: "ואתה תצוה את בני ישראל..."[3]. לא ברור מי המצווה. שמו של משה אינו מופיע בפרשה. משה רבנו חושף רובד נוסף בעניין המלבושים. אין הוא רק מתעטה בלבוש ומצביע על רבש"ע. משה רבנו מתבטל באופן מוחלט כלפי השי"ת עד שהוא נעשה כאין ממש. זו הסיבה ששמו אינו מופיע בפרשה בה מצווים על הבגדים. משה נעלם לחלוטין כיון שהוא הופך בעצמו להיות מלבוש למלך!  מלכו של עולם כביכול מתלבש ומופיע ע"י משה רבנו, ודווקא אז יכול משה להפוך ממצוּוה למצוֶוה, כיוון שיש לו חלק בקדושה, והוא נעשה חלק מהגילוי האלוקי בעצמו.

 

הדברים אינם אמורים רק כלפי משה, אהרון ומרדכי. כל מי שקשור לעולמות הפנימיים, ואינו מעונין בלבוש לצורך עצמו, אלא על-מנת להצביע על מלכו של עולם, ולסייע בהופעתו בעולם, מקבל ציווי ללבוש בגדי כהונה, בגדי מלכות. עליו להיות מקושר למלכות, ללבוש בגדי מלכות ולהופיע את שמו של מלכו של עולם.

 



* סוכם על-ידי תלמידים.

[1] שמות כ"ח ב'.

[2] אסתר רבה פר' ג'  סי' י'.

[3] שמות כ"ז כ.


צטט מאמר זה באתרך | צפיות: 2697

היה הראשון להגיב למאמר זה
RSS לתגובות

רק משתמשים רשומים יכולים להגיב למאמרים.
בבקשה הכנס בשם המשתמש או הרשם לאתר.

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.1

 
< קודם   הבא >
מאמרים אחרונים

דף הבית
על הישיבה
מעורבות בקהילה
הישיבה והצבא
צוות הישיבה
על ירוחם
הישיבה התיכונית
צור קשר
חדשות
מאמרים
ספריית שיעורים
שמיניסטים
חיפוש
קישורים
מפת האתר
תרומות

 

 

all rights reserved - Avi Kaliski and David Salzer